Πότε χρειάζεται να ζητήσω τη βοήθεια του Ψυχολόγου;

Κάθε άνθρωπος βιώνει περιόδους άγχους, θλίψης, θυμού και προβληματισμού στη ζωή του. Πολλές φορές λοιπόν το άτομο αναρωτιέται εάν χρειάζεται να επισκεφτεί έναν ειδικό ψυχικής υγείας για να τον βοηθήσει να διαχειριστεί το πρόβλημά του.

Ορισμένα από τα σημάδια που πρέπει να σε ανησυχήσουν και να σε κάνουν να σκεφτείς πως ίσως ήρθε η ώρα να επισκεφτείς τον Ψυχολόγο είναι:

  • Η έντονη και συχνή δυσφορία στην καθημερινότητά σου. Βασικό χαρακτηριστικό κάθε διαταραχής και ψυχικού προβλήματος αποτελεί η ύπαρξη έντονης και συχνής δυσφορίας στο άτομο καθώς δυσκολεύεται να διαχειριστεί καθημερινές καταστάσεις (στη δουλειά, το σπίτι, το σχολείο). Μπορεί να αντιμετωπίζει προβλήματα συγκέντρωσης, μνήμης ή να μην έχει πλέον τη διάθεση να κάνει δραστηριότητες που έκανε στο παρελθόν. Το παρατεταμένο αίσθημα θλίψης και θυμού, για παράδειγμα, υποδεικνύει ότι υπάρχει βαθύτερο πρόβλημα.
  • Η βίωση ενός τραυματικού γεγονότος. Σημαντικά γεγονότα ζωής, όπως είναι η απώλεια ενός αγαπημένου μας προσώπου, η ανεργία ή μία σοβαρή ασθένεια μπορεί να επηρεάσουν σε υπερβολικό βαθμό τη λειτουργικότητα μας. Εάν λοιπόν έχει συμβεί κάποιο γεγονός στη ζωή σου που δυσκολεύεσαι να διαχειριστείς και συνεχώς το σκέφτεσαι, τότε θα ήταν ωφέλιμο να μιλήσεις για όλο αυτό που σου έχει συμβεί σε έναν ψυχολόγο.
  • Τα επαναλαμβανόμενα σωματικά συμπτώματα (π.χ. πονοκέφαλοι, πόνοι στο στομάχι) που δεν εξηγούνται ιατρικά. Η ψυχική μας κατάσταση συνδέεται άρρηκτα με το σώμα μας. Πολλές φορές το έντονο άγχος εκφράζεται μέσα από ένα ευρύ φάσμα σωματικών ενοχλήσεων, όπως είναι ο πονοκέφαλος, τα γαστρεντερολογικά και δερματολογικά προβλήματα χωρίς αυτά να εξηγούνται ιατρικά.
  • Η χρήση «ουσιών» για τη διαχείριση του προβλήματος. Πολλοί άνθρωποι όταν περνούν δύσκολες καταστάσεις στρέφονται στο αλκοόλ, το υπερβολικό φαγητό, το κάπνισμα ή τις ναρκωτικές ουσίες για να διαχειριστούν το πρόβλημά τους. Αυτό που συμβαίνει όμως συνήθως είναι η υπερβολική χρήση των ουσιών αυτών να οδηγεί σε προβλήματα εθισμού.
  • Όταν τίποτα από αυτά που έχεις κάνει μέχρι τώρα δε σε έχει βοηθήσει. Κάθε άνθρωπος όταν αντιμετωπίζει ένα πρόβλημα προσπαθεί να βρει τρόπους για να το λύσει μόνος του. Κάποιοι το συζητούν με τους φίλους τους, κάποιοι διαβάζουν εγχειρίδια αυτοβοήθειας ή ψάχνουν τρόπους επίλυσης στο διαδίκτυο. Όταν όλα αυτά που έχεις δοκιμάσει δε σε έχουν βοηθήσει και συνεχίζεις να βιώνεις αρνητικά συναισθήματα, τότε είναι η ώρα που χρειάζεσαι τη βοήθεια του ειδικού.
  • Η οικογένειά σου ή/και οι φίλοι σου σε έχουν προτρέψει να επισκεφτείς ειδικό. Πολλές φορές η οικογένειά μας και οι στενοί μας φίλοι παρατηρούν αλλαγές σε εμάς που εμείς δυσκολευόμαστε να αντιληφθούμε. Εάν λοιπόν κάποιος δικός σου άνθρωπος έχει ανησυχήσει για εσένα και σου έχει εκφράσει την ανησυχία του αυτή, τότε ίσως ήρθε η ώρα να επισκεφτείς κάποιον ειδικό. Υπάρχουν φορές που οι άνθρωποι γύρω μας αντιλαμβάνονται πολύ γρηγορότερα από εμάς ότι αντιμετωπίζουμε δυσκολίες. Για αυτό το λόγο δώσε προσοχή σε αυτό που σου λένε.

Όσοι πάνε στον ψυχολόγο είναι «τρελοί»;

Η ψυχοθεραπεία σε καμία περίπτωση δεν αποτελεί σημάδι προσωπική αδυναμίας, ανικανότητας ή ένδειξη τρέλας. Είναι το καλύτερο δώρο που μπορείς να προσφέρεις στον εαυτό σου για να μειώσεις τη δυσφορία που νιώθεις και να γίνεις πάλι λειτουργικός/ή στην καθημερινότητά σου. Όσο νωρίτερα αναζητήσεις τη βοήθεια του ειδικού, τόσο νωρίτερα θα μετριαστεί το πρόβλημα, θα ανακουφιστείς ψυχικά και θα νιώσεις καλύτερα. Δώσε στον εαυτό σου τη φροντίδα που έχει ανάγκη γιατί το αξίζει.

Για ποιο λόγο να πάω σε Ψυχολόγο αφού έχω φίλους;

Δεδομένα επιστημονικών ερευνών τονίζουν πως ενώ ένας στους πέντε ενήλικες πάσχει από κάποια ψυχική διαταραχή ή αντιμετωπίζει προβλήματα που χρήζουν βοήθειας, μόνο το 46-65% των ατόμων αυτών φτάνουν στο κατώφλι του ειδικού. Τα ποσοστά αυτά μπορούν να εξηγηθούν λόγω του στίγματος που χαρακτηρίζει τις διαταραχές αυτές και των πεποιθήσεων που υπάρχουν πως «Μόνο οι τρελοί χρειάζονται ψυχοθεραπεία», «Εγώ έχω τους φίλους μου, τι να τον κάνω τον Ψυχολόγο;». Κάθε άνθρωπος όταν αντιμετωπίζει ένα πρόβλημα προσπαθεί να βρει τρόπους για να το λύσει μόνος του. Κάποιοι το συζητούν με τους φίλους τους, κάποιοι διαβάζουν εγχειρίδια αυτοβοήθειας ή ψάχνουν τρόπους επίλυσης στο διαδίκτυο. Όταν όλα αυτά που έχεις δοκιμάσει δε σε έχουν βοηθήσει και συνεχίζεις να βιώνεις αρνητικά συναισθήματα, τότε είναι η ώρα που χρειάζεσαι τη βοήθεια του ειδικού.