Τα τελευταία χρόνια βγαίνουν συνεχώς στο φως επιστημονικές έρευνες, οι οποίες τονίζουν τη σπουδαιότητα της αναπτυγμένης συναισθηματικής νοημοσύνης στη ζωή ενός ατόμου. Σκεφτείτε όλα εκείνα τα επιτυχημένα άτομα στην επαγγελματική τους ζωή, που δυσκολεύονται πάρα πολύ να δημιουργήσουν και να διατηρήσουν στενές διαπροσωπικές σχέσεις. Έχετε αναρωτηθεί ποτέ γιατί συμβαίνει αυτό; Γιατί πολύ πιθανόν δεν έχουν αναπτυγμένη συναισθηματική νοημοσύνη.

Η συναισθηματική νοημοσύνη αποτελεί την ικανότητα εκείνη που μας βοηθά να αναπτύσσουμε και να βελτιώνουμε τις διαπροσωπικές μας σχέσεις, να πετυχαίνουμε τους προσωπικούς μας στόχους και να αλληλεπιδρούμε αποτελεσματικά με τους ανθρώπους γύρω μας. Σε αντίθεση με το δείκτη νοημοσύνης που δεν αλλάζει σημαντικά κατά τη διάρκεια της ζωής μας, η συναισθηματική νοημοσύνη εξελίσσεται και βελτιώνεται.

Τι είναι όμως η συναισθηματική νοημοσύνη;

Ως συναισθηματική νοημοσύνη ορίζεται η ικανότητα του ατόμου να αναγνωρίζει, να κατανοεί και να διαχειρίζεται τα συναισθήματά του αποτελεσματικά. Η ικανότητα όμως αυτή δεν αφορά μόνο τα συναισθήματα του ατόμου, αλλά και την αναγνώριση και κατανόηση των συναισθημάτων που εκφράζουν οι άνθρωποι γύρω μας. Ένα άτομο με υψηλή συναισθηματική νοημοσύνη μπορεί να αναγνωρίζει τη συναισθηματική του κατάσταση ανά πάσα χρονική στιγμή, να επικοινωνεί αποτελεσματικά με τους ανθρώπους γύρω του, να διαχειρίζεται τα αρνητικά του συναισθήματα και να ξεπερνά τις δυσκολίες. Μπορούμε λοιπόν να καταλάβουμε πόσο σημαντική είναι η συναισθηματική νοημοσύνη για την καθημερινή μας ζωή.

Τι μπορείτε να κάνετε λοιπόν εσείς για να αναπτύξετε τη συναισθηματική σας νοημοσύνη;

  • Εκφράστε τα αρνητικά σας συναισθήματα ανοιχτά. Για να μπορούμε να είμαστε καλά με τον εαυτό μας οφείλουμε να είμαστε ειλικρινείς εκφράζοντας αυτά που πιστεύουμε, λέγοντας «όχι» εάν δε θέλουμε να κάνουμε κάτι, βάζοντας όρια στο τι θεωρούμε αποδεκτό και τι όχι, θέτοντας προτεραιότητες και ουσιαστικά προστατεύοντας τον εαυτό μας από τις απειλές. Κάθε φορά λοιπόν που νιώθετε την ανάγκη να βάλετε όρια στη συμπεριφορά των ανθρώπων γύρω σας, εκφράστε ανοιχτά τις σκέψεις σας ξεκινώντας όμως τις προτάσεις σας βάζοντας μπροστά το «Εγώ» και όχι το «Εσύ». Για παράδειγμα «θυμώνω πολύ όταν μου λες ότι θα κάνεις κάτι και μετά το ξεχνάς» και όχι «έπρεπε να κάνεις αυτό που μου είχες υποσχεθεί».
  • Βελτιώστε τους μη λεκτικούς κώδικες επικοινωνίας σας. Η επικοινωνία είναι πολύ περισσότερα από αυτά που λέγονται. Είναι περισσότερο τα μη λεκτικά μηνύματα επικοινωνίας που μεταφέρουμε στους συνομιλητές μας. Ο τρόπος που μιλάμε, ο τόνος της φωνής μας, οι χειρονομίες και οι κινήσεις μας λένε πολλά περισσότερα από αυτό καθαυτό το λεκτικό μήνυμα. Κάθε φορά λοιπόν που επικοινωνείτε με κάποιο άτομο θυμηθείτε να κρατάτε βλεμματική επαφή μαζί του. Μέσα από αυτή δείχνετε στο συνομιλητή σας ότι τον προσέχετε, ότι ενδιαφέρεστε για τα λεγόμενά του και ότι δεν είστε αφηρημένοι.
  • Επιλύστε τις συγκρούσεις με θετικό τρόπο. Οι συγκρούσεις και οι διαφωνίες είναι αναπόφευκτες στις στενές διαπροσωπικές σχέσεις. Δύο άνθρωποι δε γίνεται να έχουν συνεχώς τις ίδιες απόψεις, τις ίδιες αντιδράσεις και τις ίδιες ανάγκες ο ένας με τον άλλο. Αυτό όμως δεν είναι σε καμία περίπτωση κακό. Οι διαπροσωπικές συγκρούσεις όταν δεν εκλαμβάνονται σαν κάτι απειλητικό, δυναμώνουν τη σχέση και φέρνουν ακόμα πιο κοντά τους δύο συντρόφους. Για το λόγο αυτό κάθε φορά που θα έρθετε σε διαφωνία με το σύντροφό σας θυμηθείτε να μένετε εστιασμένοι στο παρόν πρόβλημα και να μην αναμασάτε συνεχώς διαφωνίες του παρελθόντος. Το παρελθόν δεν αλλάζει, οπότε είναι προτιμότερο να δείτε τι μπορείτε να βελτιώσετε στο παρόν.

Παραπάνω αναφέρθηκαν ορισμένοι μόνο από τους τρόπους που μπορούν να σας βοηθήσουν να βελτιώσετε τη συναισθηματική σας νοημοσύνη. Χρησιμοποιώντας τους παραπάνω τρόπους όχι μόνο θα μπορείτε να διαχειρίζεστε καλύτερα τα συναισθήματά σας, αλλά θα είστε σε θέση να δημιουργείτε και να διατηρείτε ουσιαστικές και στενές διαπροσωπικές σχέσεις. Και να θυμάστε πως θα πρέπει να κάνετε πολλές μικρές προσπάθειες, πριν κάνετε τη μεγάλη αλλαγή!