Μόλις γύρισες από τις καλοκαιρινές σου διακοπές. Πέρασες πάρα πολύ όμορφα με την παρέα σου και την οικογένειά σου, χαλάρωσες, διασκέδασες, έκανες δραστηριότητες που αγαπάς και ξέφυγες από την καθημερινότητά σου. Και ενώ βιώνεις έντονα θετικά συναισθήματα, μόλις γυρίσεις στο σπίτι σου αντιλαμβάνεσαι ότι η περίοδος των διακοπών τελείωσε και επιστρέφεις στη δουλειά. Όλη η χαρά και η ευεξία που νιώθεις αρχίζουν να μειώνονται, γιατί αντιλαμβάνεσαι πως ξεκινώντας τη δουλειά ξεκινούν και πάλι οι καθημερινές σου έγνοιες, η ρουτίνα και τα προβλήματα. Αποχαιρετάς, λοιπόν, τη χαλάρωση και τη θάλασσα και επιστρέφεις στα επαγγελματικά τηλεφωνήματα, τις συσκέψεις και την ατελείωτη λίστα υποχρεώσεων.

Εάν οι παραπάνω γραμμές περιγράφουν τις σκέψεις και τα συναισθήματα σου, να θυμάσαι ότι δεν είσαι μόνος. Η πλειοψηφία των εργαζόμενων ατόμων (ιδιαίτερα όσοι δουλεύουν κάτω από στρεσογόνες συνθήκες) βιώνουν ακριβώς τα ίδια συναισθήματα. Ακόμα και αν λατρεύεις τη δουλειά σου, η επιστροφή μετά από ολιγοήμερες ή μεγαλύτερης χρονικής διάρκειας διακοπές είναι δύσκολη. Μπορεί να ακούγεται σαν μία απλή διαδικασία, αλλά οι περισσότεροι εργαζόμενοι τονίζουν τη δυσκολία τους να προσαρμοστούν γρήγορα και το αυξανόμενο άγχος που βιώνουν.

Τι μπορείς να κάνεις, λοιπόν, εσύ για να επιστρέψεις στη δουλειά και την καθημερινότητά σου όσο το δυνατόν ευκολότερα και με λιγότερο άγχος;

  • Ξεκίνα τις επαγγελματικές σου υποχρεώσεις σταδιακά. Προγραμμάτισε προσεκτικά τις πρώτες ημέρες επιστροφής σου στη δουλειά. Μην περιμένεις από την πρώτη μέρα να αντιμετωπίσεις όλες τις εκκρεμότητες που έχουν μείνει πίσω. Το σώμα σου μπορεί να είναι στη δουλειά αλλά το μυαλό σου είναι ακόμα στην ξεκούραση και τη χαλάρωση των διακοπών! Ενημερώσου από τους συναδέλφους σου που είχαν παραμείνει εάν έχει προκύψει κάποιο ζήτημα και αν έχει αλλάξει κάτι. Μην προγραμματίσεις κάποια πολύ σημαντική επαγγελματική συνάντηση για την ίδια μέρα. Δώσε στον εαυτό σου λίγο χρόνο να προσαρμοστεί. Μέχρι το τέλος της εβδομάδας θα έχεις εγκλιματιστεί πλήρως και οι υποχρεώσεις σου θα αρχίσουν να μπαίνουν σε μία σειρά.
  • Βάλε προτεραιότητες στις εκκρεμότητες που υπάρχουν. Αντιλαμβάνεσαι ότι δεν είναι εφικτό από την πρώτη μέρα που γύρισες στη δουλειά να απαντήσεις σε όλα τα e-mail που έχεις δεχτεί όσες μέρες λείπεις. Ασχολήσου λοιπόν με ό, τι είναι περισσότερο επείγον και σημαντικό (δεν είναι όλα τόσο σημαντικά!). Εάν έχεις τη δυνατότητα ζήτησε βοήθεια από κάποιο συνάδελφό σου για να προχωρήσουν γρηγορότερα οι υπάρχουσες εκκρεμότητες. Ολοκλήρωσέ τις πρώτα και μετά ξεκίνα μία καινούρια αρμοδιότητα.
  • Εστίασε στη θετική πλευρά. Μπορεί να γύρισες στη δουλειά και να νιώθεις θλίψη, σκέψου όμως πως είχες τη δυνατότητα και έκανες διακοπές (ιδιαίτερα στην εποχή της οικονομικής κρίσης που βιώνουμε οι διακοπές δεν είναι δεδομένες!). Εάν εσύ που έφυγες για διακοπές, ξεκουράστηκες και γέμισες τις μπαταρίες σου βιώνεις αρνητικά συναισθήματα, πώς πρέπει να νιώθει ένας εργαζόμενος που δε σταμάτησε όλο το καλοκαίρι να δουλεύει; Αντιμετώπισε λοιπόν την επιστροφή σου στη δουλειά θετικά, σκέψου τους λόγους για τους οποίους αγαπάς τη δουλειά σου και θυμήσου πως ο τρόπος που σκέφτεσαι επηρεάζει τα συναισθήματα που βιώνεις. Μην ξεχνάς πως «η μέρα στο τέλος της οποίας είσαι πολύ ικανοποιημένος, δεν είναι μία μέρα που δεν έκανες τίποτα, αλλά μία μέρα που είχες να κάνεις τα πάντα και τα έβγαλες πέρα»!

Οι περισσότεροι άνθρωποι στο τέλος της πρώτης εβδομάδας έχουν επανέλθει δυναμικά στην εργασία τους, χωρίς να βιώνουν άγχος. Εάν, όμως, η ανησυχία και η θλίψη που βιώνεις γυρίζοντας στη δουλειά επιμένουν για μεγάλο χρονικό διάστημα, τότε είναι καλό να σκεφτείς τους λόγους για τους οποίους νιώθεις έτσι. Ίσως θα σε βοηθούσε να μιλήσεις στον προϊστάμενό σου ή τους συνεργάτες σου για να βρείτε μία λύση. Να θυμάσαι τα λόγια του Sam Goldwyn: «κανείς που είναι ικανοποιημένος με τη δουλειά του δεν έχει να φοβηθεί τίποτα στη ζωή»!